Onze visie
In deze EDE proberen we een nauwe interactie tot stand te brengen tussen docenten en studenten en tussen studenten onderling. Deelnemers met expertise op specifieke gebieden worden uitgenodigd om hun kennis met de hele groep te delen. Hands-on activiteiten zullen ook worden gefaciliteerd door cursisten. Wij als docenten zullen vaak deelnemen aan groeps- en andere processen, deels als supervisors/begeleiders, maar ook als mede-ontdekkers van de aangeboden de training en het leerproces als resultaat van de actuele (sociaal-culturele) context.
Authenticiteit wordt bereikt door gebruik te maken van reële situaties binnen leeromgevingen. De oefeningen zullen gebaseerd zijn op reële situaties uit het leven van de deelnemers en de begeleiders, zodat het leren tegelijk een begrijpen van theorie, abstracte concepten en – vaak belangrijker – een verdiepende ervaring van de toegepaste concepten in concrete sociaal-culturele situaties zal zijn.
De verschillende niveaus in je leeromgeving zijn:
- Je individueel innerlijke universum met uw persoonlijke imprints uit uw vorig leven, uw wereldbeelden, uw verhalen, gevoelens, mogelijkheden van gedachten
- De deelnemers als groep met zijn inter-individuele dynamiek zoals gedeelde culturele achtergronden alsook inter-culturele dynamiek; persoonlijke reacties op elkaar; co-creaties zoals wederzijdse steun en mogelijke gedeelde ideeën alsook conflicten en misverstanden;
- En de verschillende ecodorpen en excursies, met al hun bestaande en tastbare voorbeelden.
Het EDE team
Bioregionaal
Trainers over de hele wereld hebben jarenlang de beste kennis, ervaringen en casussen uit de praktijk van ecologische projecten wereldwijd verzameld en gebundeld tot een cursus. In deze bioregionale EDE ligt de focus op de mogelijkheden, expertises, kennis, ervaringen en praktijkvoorbeelden afkomstig uit Nederland en België.
Voor de opzet van de cursus is gekozen voor een holistische benadering. Dat betekent dat binnen de uitwerking van de vraagstukken er naar sociale, ecologische, economische, culturele maar ook naar de Nederlandse en Belgische situatie wordt gekeken en dat er gezocht wordt naar een integratie van deze aspecten in jouw eigen acties en ontwerpen.
De voertaal tijdens de cursus is Nederlands.
Of een Eco-locatie naar eigen keuze…
Cursusgeld
Aan de intro sessie op 5 juni kun je gratis deel te nemen.
Voor de volledige uitgebreide cursus en certificaat: €700,–
Meerkosten praktijk locatie naar eigen keuze: €150,– (extra administratiekosten)
Overnachten en maaltijden tijdens de ervaringsweken zijn niet in het cursusgeld inbegrepen. Het is de bedoeling dat je zelf contact op zoekt met de locatie van je keuze en zelf afspraken maakt voor je verblijf en de maaltijden.
Korting:
10% korting voor GEN-ambassadeurs;
20% korting wanneer jullie inschrijven als een groep van 5 (bijv. 5 plaatsen krijgen 1 gratis);
25% korting voor studenten jonger dan 25 jaar;
25-50% korting voor deelnemers die in een eerder gehouden EDE cursus een of twee deelcertificaten hebben behaald.
Email info@gaia-nederland.nl om een korting aan te vragen of voor vragen over de inhoud en het tijdschema van de cursus.
Voor wie?
- Studenten met interesse in duurzaam ontwerpen
- Docenten die willen lesgeven over duurzaamheid
- Mensen die geïnteresseerd zijn in het ontwikkelen van duurzame groepsprojecten
- Bewoners of bouwers van duurzame gemeenschappen en ecodorpen
- Stads- en plattelandsactivisten, organisatoren en ontwerpers
- Stedenbouwkundigen en gemeenten die een positieve verandering voor hun burgers tot stand willen brengen
- Universitaire faculteiten die hun studenten een holistische benadering willen bieden
- Professionals in architectuur, engineering en bouw
- Lokale bedrijven en multinationale ondernemingen die geïnteresseerd zijn in sociale, duurzame en ethische kwesties
Cursusdelen
Het programma bestaat uit deze leuk onderdelen:
De theorie wordt met behulp van oefeningen en voorbeelden uitgelegd aan de hand van de twintig thema’s die in het duurzaamheidskompas worden geïllustreerd. En wordt gekoppeld aan de ervaringen die tijdens de oefeningen worden opgedaan en de kennis, vaardigheden en persoonlijke ervaringen van de deelnemers.
De EDE gebruikt veel verschillende methoden om te leren. De theorie wordt ook in de praktijk toegepast. Vanaf het begin vormt de groep een gemeenschap waarin taken worden verdeeld onder de deelnemers. Daarnaast werken we bijna dagelijks samen met de gemeenschap om onze praktische vaardigheden, zoals het werken met klei, het maken van kunst, tuinieren in de permacultuurtuin, en het maken van een ontwerp, in de praktijk te oefenen.
Aan het begin van de EDE training krijg je de gelegenheid om de doelen te formuleren waar je tijdens de cursus aan wilt werken. Tijdens de EDE training zullen we ons concentreren op verschillende manieren om aan die eigen doelen te werken. We werken met ‘peer-to-peer’ groepen, waarin je in tweetallen kunt reflecteren op je eigen processen. Ook werken we met clans, waarin gereflecteerd wordt op groepsprocessen, de inhoud van de EDE, persoonlijke doelen en feedback.
Leerresultaten
Sociaal ontwerp
In het Sociale deel leren deelnemers:
- een gemeenschappelijke visie voor een collectief project te ontwikkelen, die individuele perspectieven omvat en overstijgt;
- beslissingen te nemen die iedereen kan aanvaarden en ondersteunen
- hun communicatievaardigheden te verbeteren en op een meer compassievolle manier te communiceren
- om te gaan met conflicten en diversiteit als een uitnodiging tot groei.

Ecologisch ontwerp
In het Ecologisch deel verkennen de deelnemers:
- Whole Systems Approach binnen Ecologisch ontwerpen;
- Voordelen van bioregionalisme;
- Sleutelprincipes in de toepassing van passende Technologie voor schone energie, levend water, groene gebouwen en gezonde bodems.
- hands-on spelen met aarde materialen en mini eco-kits om water te zuiveren, rondleidingen door lokale tuinen en eco-gebouwen, het berekenen van carbon footprints en mogelijkheden voor artistieke expressie.

Economisch ontwerp
In het Economische deel verkennen de deelnemers:
- De dominante patronen en mogelijke aangrijpingspunten voor verandering binnen de huidige geglobaliseerde economie;
- Manieren om het economisch leven in overeenstemming te brengen met ecologische waarden;
- Rechtvaardig levensonderhoud & sociaal ondernemerschap;
- Hoe geld werkt; gemeenschapsbanken en lokale munteenheden;
- Relevante juridische en financiële kwesties voor gemeenschapsprojecten.

Wereldbeeld
In het Wereldbeeld deel leren deelnemers:
- om duurzaamheid te herkennen en te communiceren naar diverse wereldbeelden;
- een diepe verbinding met de natuur te creëren door persoonlijke ervaring
- een regelmatige spirituele gewoonte te ontwikkelen die het vermogen om innerlijk en uiterlijk werk in evenwicht te brengen, vergemakkelijkt
- ceremonies te ontwerpen voor de meest significante momenten in hun projecten;
- om transitieprincipes en -ingrediënten in hun project toe te passen.
